MeCoder הכניסה לעולם התכנות


מילת הקוד הראשונה שלי...

baby reading a book

הכול התחיל במקרה, הייתה לי רשימה של קורסים שרציתי ללמוד כדי לשפר את הידע שלי בסחר אינטרנטי - שיווק בפייסבוק, שיווק בגוגל, גוגל אנליטיקס, מידוף אינטרנטי וכמובן שפת HTML ו-CSS.

מבין כל אלה הקורס הראשון שעשיתי, למזלי, היה HTML Tutorial: HTML & CSS for Beginners. קורס טוב אבל מאוד בסיסי, כמו ילד שעלה לכיתה א' ולראשונה לומד את אותיות השפה העברית.

נראה לי שעכשיו זה זמן טוב להסביר בקצרה על שפות התכנות שיעלו בפוסטים הקרובים, פחות על ההיסטוריה וההתפתחות של כל שפה ויותר על במה כל שפה מתמקדת ומה היא עושה:

HTML - זאת שפת הבסיס של הדפדפנים. בשפה זו אנחנו למעשה מגדירים את המבנה של כל דף ואת התוכן שלו. בעזרת ה-HTML אנחנו מגדירים האם עכשיו לשים פיסקה, טבלה, רשימה ממוספרת וכו', וגם את התוכן שנכנס בכל אחד מהאלמנטים הללו, כמו את המילים האלה שאתם קוראים ברגעים אלה ממש 

CSS - זהו פועל יוצא של ה-HTML שבעזרתו אנחנו מגדירים לדפדפנים איך הדברים צריכים להראות. צבע, גודל, רקע, יישור למרכז ועוד המון אפשרויות נוספות. בשנים האחרונות CSS מקנה למתכנת יכולות עיצוביות נוספות כגון אנימציה, טרנספורמציה בשלושה מימדים ועוד.

Javascript - לא, זה לא Java כפי שהרבה לא-הייטקיסטים מתבלבלים. Javascript או בקיצור JS, הוא הכלי העוצמתי ביותר שיש היום למתכנתי FED , השפה הזאת מוסיפה פונקציונליות מטורפת למתכנתי צד לקוח - תפריטים נפתחים מהצד במובייל, אימות נתונים בטפסים שאתם ממלאים, אפקטים עיצוביים מורכבים, שאיבת נתונים ממקורות חיצוניים ועריכת חישובים עליהם ועוד ועוד ועוד.


טוב, בואו נחזור לקורס אתו התחלתי. זה היה קורס מאוד בסיסי, עם מרצה טוב (זה סופר חשוב), שיכול להתאים מאוד למי שהמשפט הבא הוא חלק מה"אני מאמין" שלו - "כשאתה מדבר לאט, אני קולט מהר"... לי אישית זה היה איטי מדי, אמנם עשיתי את כל הקורס, אבל יכולתי לוותר עליו. אבל שוב אני אומר - אני לא חושב שהמסלול שאני הלכתי בו יהיה המסלול המושלם לכל אחד. אני חושב שכל אחד צריך מכיר את עצמו מספיק טוב בשביל להבין מתוך מה שאני כותב מה מתאים לו בדיוק.

בכל מקרה, למרות שהקורס הזה היה איטי לדעתי, מאוד נהניתי. אני כתבתי תוכנה לדפדפן והוא ביצע אותה! זה היה נהדר! באמת, זה תחושה יצרנית אמיתית. אתה מתכנן, בונה, מייצר, ובסוף... זה עובד!

לאחר שסיימתי את הקורס, הייתי כמו אחוז דיבוק. חיפשתי קורס שיהיה יותר רחב ומעמיק מבחינת הידע אבל שעדיין יתאים למתחילים. חיפשתי במגוון אתרים, והיו לא מעט אפשרויות, אבל לשמחתי מצאתי בדיוק את מה שחיפשתי. קורס רחב שנוגע ב-HTML, CSS, ו-JS בצורה די מרשימה ומוסיף על זה עוד כמה כלים חשובים בארגז כלי העבודה שלך. אבל הכי חשוב, כל הלימוד מתבצע באמצעות תרגול. אין דבר חשוב מזה! אני זוכר היטב את דבריו של ברזי, ראש צוות ב-MSbit, כשהוא תיאר את תהליך הלימוד בעולם התכנות: "learn it, do it, teach it". זה די מסכם את הכול, תהליך הלימוד מתבצע דרך הרגליים, או הידיים במקרה שלנו. עד שלא כתבת את הקוד, לא למדת דבר.

הערה: תהיתי אולי הקורס הבסיסי הראשון שעשיתי כן חשוב בתהליך הלימוד, ושבלעדיו לא הייתי מצליח להבין כמו שצריך את הקורס השני. לשמחתי כבר עזרתי ללא מעט אנשים לעשות את צעדיהם הראשונים בעולם התכנות, ובאופן מובהק אני יכול להשתיק את הספקות שצצו לי. נראה לי רעיון טוב לתת כאן במה גם לתובנות שלהם מהתהליך. בהמשך...