MeCoder הכניסה לעולם התכנות


יזמות ותכנות

Shai Agassi

ביום שהתחלתי ללמוד תכנות לבד, הייתי בטוח שלכל מתכנת יש חיים כפולים , מעין ד"ר ג'ייקל ומיסטר הייד. בבוקר הם מגיעים לעבודה כמו בכל יום, מתיישבים מול המחשב וכותבים קוד לפי הפרויקט עליו הם עובדים. באמצע היום הולכים לאכול עם שאר המתכנתים באחת המסעדות שמכבדות את התן-ביס שלהם. וממשיכים לעבוד 9-10 שעות סה"כ ביום. אבל כשהם חוזרים הביתה בערב, מתגלה בן אדם אחר, שמת כבר לכתוב את הקוד עליו חלם כל היום. את הקוד למיזם אותו הוא מפתח בראשו מזה חצי שנה. אפליקציה לאייפון, אתר להשוואת מחירים, רעיון חדשני שאתם אפילו לא מצליחים לדמיין, או אולי איזה בלוג שנועד לעזור לאנשים שרוצים להפוך למתכנתים אבל לא יודעים מאיפה להתחיל ואיך לסיים, בדיוק כפי שאותו מפתח היה 8 חודשים קודם לכן.

חמישה חודשים לאחר אותו יום, היום בו למדתי את מילת הקוד הראשונה שלי, התחלתי לעבוד כמתכנת בבית תוכנה מוצלח, עם מתכנתים ברמה טובה, והתבדיתי לחלוטין. מבין כל 30 המתכנתים שהיו סביבי, רק אחד עבד על מיזם במסגרת לימודי התואר השני שלו (כלומר תזה) ולמתכנת אחר שהוא מוכשר בצורה יוצאת דופן יש רעיון מעולה שהוא רוצה להוציא לפועל, בעתיד...

בתור בן אדם עם משיכה חזקה ליזמות, ועם ניסיון כבעלים של עסק, אני חושב שההפסד כולו שלהם. יש להם בידיים (וגם לכם בקרוב מאוד) כלי סופר עוצמתי להוציא לפועל מגוון רחב ביותר של רעיונות עסקיים, או אם תרצו, חברתיים נטו.

אני נזכר בתהליך הקמת המסעדה שהייתה בבעלותי ואני מצטמרר לנוכח ההבדל. לקח לי קצת זמן לבנות תכנית עסקית, חצי שנה לגייס משקיעים, חצי שנה למצוא נכס מתאים ולתכנן את המסעדה, ועוד חצי שנה להקים את המסעדה! מבלי להיכנס להשוואות בין שתי היזמויות, את הבלוג הזה לקח לי שלוש שעות לבנות + כשעתיים לכל מאמר שאני מעלה!!!

אני בכוונה לא נכנס כאן לדוגמאות של מודלים הרבה יותר מורכבים, של סטארטאפים שמהרגע הראשון צורכים משאבים אדירים של מתכנתים, כסף ואנרגיה. אבל השמיים הם הגבול בעולם הזה.

לשם המחשה נוספת - שמונה חודשים לאחר היום בו למדתי את מילת הקוד הראשונה שלי, כבר הספקתי לבנות אתר המכיל 260 דפים לעסק של אבי, להקים את הבלוג הזה עם התוכן עד כה, ובימים אלו אני בשלבים ראשוניים של פרויקט גדול באופן יחסי, שמשלב לא מעט פיתוח צד-שרת.

מעבר להנאה, סיפוק, והגשמת פוטנציאל שיש ביזמות, יש בונוס נוסף שהוא משמעותי מאוד במקצוע הזה. בכל מיזם שאתם מקימים, בכל ניסיון מוצלח יותר או פחות בו אתם כותבים קוד, אתם לומדים המון. למדתי המון גם מהאתר שבניתי לאבי, וגם מהבלוג הזה. הפרויקט הבא שלי, לדוגמא, הולך ללמד אותי המון על פיתוח צד-שרת.

ברור לי שיזמות זה עניין של אופי, ואנשים עם אופי יזמי מהווים מיעוט, לכן ברור שהתפיסה שלי סובייקטיבית לחלוטין, ואין בה שום ביקורת בעלת ערך כלפי אלה שלא נמשכים ליזמות. אבל אם יש לכם אפילו קמצוץ של דם יזמי זורם בעורקים שלכם, זה בהחלט המקצוע הנכון להיות בו.