MeCoder הכניסה לעולם התכנות


על רגעי משבר כשלומדים תכנות לבד

baby crying

אחד הדברים הקשים ביותר בללמוד תכנות לבד, הוא אותו הרגע שבו נדמה לך שאתה פשוט לא מסוגל לעשות זאת. זהו אחד הרגעים הקשים ביותר, שאתה נאלץ לחוות במרוצת הדרך, בו אתה מוצא עצמך נלחם בעיקר בעצמך, נלחם לשמור על האופטימיות ולמצוא עוד כוחות כדי לנסות שוב ושוב. לצערי, אתם תאלצו לחוות אותו לא מעט פעמים. אבל לא באתי לייאש אתכם, אלא להגיד לכם שרגעים אלו מרמזים על תחושת סיפוק אדירה שנמצאת ממש מעבר לפינה ולנסות לעזור לכם להגיע אליהם.

כשאתה לומד תכנות לבד באינטרנט, אתה נאלץ להתמודד עם כמויות חומר לימוד אינסופיות, וכל זאת מבלי שיהיה לך מישהו שילווה וינחה אותך באופן אישי. לא פעם ולא פעמיים אתה מנסה לעשות משהו שפשוט לא מצליח, אתה מנסה לפתור בדרך אחת, כשזה לא מצליח אתה נוקט בגישה שונה, ושוב ושוב. בקורס האינטרנטי או בספר שקראת זה נראה ממש פשוט, אבל בחיים כמו בחיים האתגרים לא מפסיקים להופיע. חלק מהאתגרים הללו יכולים לגרום לך להשתגע, לרצות לקחת את המחשב שלך ולשבור אותו לאלף חתיכות, כמו גיטריסט בסוף הופעות רוק. טוב אולי יותר כמו מישהו שפשוט התחרפן לגמרי.

רגעי המשבר הללו יקרו שוב ושוב, אין מה לעשות, זהו חלק מתהליך הלימוד. בשביל ללמוד משהו צריך להתנסות, צריך להתמודד. מניסיוני האישי אני יכול לומר שחוויתי לא מעט רגעי משבר כאלה, בכלל בחיים, והדרך שלי להתמודד איתם היא להפנים שזה חלק אינטגרלי מתהליך ההתפתחות ושאחרי המשבר מגיע רגע ההארה, הרגע בו כל החלקים של הפאזל מתחברים ויש לך הבנה אמיתית של מה שניסית ללמוד. זאת תחושה נפלאה, שקודמת לה תחושה ....קצת פחות נפלאה.

אני חושב שאם תיישמו את הגישה הזאת, תהליך הלימוד שלכם יהיה הרבה יותר קל ומהנה. תבינו, מתכנתים נדרשים ללמוד כל הזמן. באמת, כל הזמן. הטכנולוגיות משתנות ללא הרף, כל כמה זמן נכנסת טכנולוגיה חדשה. לא להיות מעודכן ולא להיות מסוגל לשלוט בטכנולוגיות שעתידות לשלוט בשוק זאת פשוט לא אופציה. לפחות לא אופציה למי שרוצה להמשיך ולהתעסק בתחום הזה לאורך זמן. אני מעריך שמה שהיום תלמדו, יוכל להחזיק אתכם בתחום ל 5-6 שנים. אבל ככה זה אצל מי שרוצה להתעסק בדברים הכי מתקדמים בעולם, בדברים שמניעים הכי חזק את העולם החברתי של כולנו, את הכלכלות של העולם. ככה זה כשאתה רוצה לעבוד בתחום שיכול לעשות שינויים הרי גורל תוך זמן קצר מאוד יחסית.

אני מעריך שיהיו קוראים שתוך כדי קריאת שורות אלו יגידו לעצמם "זה נשמע לי לא כיף". ובכן, אם ללמוד דברים טכנולוגיים חדשים, דברים שהולכים לעצב את עולם התכנות וכך את העולם האמיתי בצורות שאי אפשר לתאר, אם כל זה לא מעניין אתכם, אז כנראה שאתם בבלוג הלא נכון.

טוב, נראה לי שהנקודה ברורה - תהליך הלימוד וההתפתחות שלנו טומן בחובו משברים וניצחונות. אז עכשיו לקצת פרקטיקה, או במילים אחרות - איך אפשר להתגבר על רגעי המשבר הללו? אז הנה כמה דברים שאני נוהג לעשות:

  1. תעצרו. תנשמו. אפילו תיקחו הפסקה קטנה ותעשו משהו אחר לחלוטין. תכנות דורש מאתנו המון ריכוז ומחשבה, לפעמים פשוט צריך לעצור ולהרגיע קצת את הראש והנפש. אחרי שאני נרגע אני לא מעיז לגעת במקלדת, אסור לחשוב שעצם הרגיעה יגרום לנו לכתוב פתאום את הקוד בצורה טובה יותר. הרגיעה מאפשרת לנו לחשוב בצורה יותר ברורה, לכן ברגע זה כדאי שפשוט תקראו את מה שעשיתם, או שתקראו שוב באינטרנט משהו בנושא. הרבה יותר קל לנו ללמוד דברים כשהמוח פתוח ומוכן להם.
  2. לנסות שוב? אבל ניסיתי שוב! אז שוב תנסה שוב! כן, לפעמים אנחנו עושים טעויות כל כך קטנות ומפגרות, שמרוב שהן קטנות אנחנו פשוט לא רואים אותן. כשאנחנו מנסים שוב, ואני מתכוון לנסות שוב מההתחלה ולא פשוט ללחוץ שוב על מקש האנטר, אז ברוב המצבים לא נחזור על אותה טעות מפגרת.
  3. תשנו גישה! ואני לא מתכוון לגישה שלכם מלשון attitude, אלא לחשוב על פתרון אחר, על דרך אחרת. בתכנות כמו בתכנות יש המון פתרונות לכל בעיה. אם לא הצלחתם בדרך אחת אז תנסו בדרך שנייה. ואם גם זאת לא עוזרת אז תנסו בשלישית, וכן הלאה...
  4. תנו לאינטרנט לעבוד בשבילכם! כפי שכבר ציינתי במאמר "כלים ואתרים מומלצים למתכנתים" , יש לא מעט אתרים שכל מטרתם היא לעזור לכם. כן, כן, לכם! תעזרו בהם. בראש ובראשונה יש את StackOverflow שהוא מעין המקדש של המתכנתים בשעת צרה, אבל הוא לא היחיד. עם הזמן תלמדו מה הכלי שעוזר לכם הכי הרבה לכל סיטואציה.
  5. באתי לעזרת חבר... כבר אמרתי כמה חשוב שיהיה לכם מנטור? תבקשו עזרה מחבר שאתם סומכים עליו מקצועית וגם שיש לו מספיק סבלנות בשבילכם. אל תשאלו רק שאלה קצרה אלא תנסו להרוויח איזו שעה מזמנו בשביל לא רק לפתור בעיה אלא כדי שבאמת תפנימו ותבינו רעיון. אם אין לכם מישהו כזה, אתם מוזמנים לפנות אליי. אני אמנם לא מחשיב את עצמי כמתכנת-על או כאורים ותומים בתחום, אפילו לא קרוב לזה. אבל אני בהחלט אשמח לעזור ומי יודע, אולי גם אצליח.
  6. אם מעולם לא ראיתם את ההרצאה הבאה אז תעשו לכם טובה ותצפו בה, אני מוצא את עצמי צופה בה אחת לכמה שבועות והיא ממלאת לי את המפרשים ברוח חזקה כל פעם מחדש:

תבינו, כל פעם שאתם חווים רגע כזה וצולחים אותו, אתם מתחזקים. לא רק בידע שלכם, אלא אתם באמת מתחזקים פיזית. מסוגלות היא כמו שריר. הפעם הראשונה שתעשו תרגיל חדש יהיה לכם ממש קשה, כי באמת לא תדעו אם תצליחו. זה מאוד מזכיר לי את התחושות שמילאו אותי כשחשבתי אם זה ריאלי ללמוד תכנות לבד ולהשתלב בתחום. אבל ככל שהזמן עובר, וכל שרגעי המשבר הללו מצטברים לי, אני רק יודע שהסיכוי שלי להצליח בפעם הבאה רק עולה. אז תתאמנו על המסוגלות שלכם ותזמינו לעצמכם אתגרים. אני מבטיח לכם שבעולם התכנות לא חסרים אתגרים מרתקים.